ikona facebook ikona instagram

Kredyt dla firm na zakup nieruchomości – sprawdź, jakie masz możliwości

Kredyt dla firm na zakup nieruchomości

Myślisz, że kredyt na firmową nieruchomość to produkt dla gigantów z wielkim portfelem? Niekoniecznie! Nawet małe i średnie firmy mają szansę na uzyskanie kredytu. Przekonaj się, jak możesz uzyskać kredyt dla firm na zakup nieruchomości. 

Jakie rodzaje kredytów dla firm na zakup nieruchomości są dostępne?

Kredyty dla firm na zakup nieruchomości dostępne są pod wieloma postaciami – kredyt hipoteczny czy inwestycyjny dla firm na zakup nieruchomości to dwie najpopularniejsze możliwości. Spośród jakich opcji możesz wybierać? Oto one:

  • kredyt inwestycyjny – najpopularniejszy rodzaj kredytu na zakup nieruchomości komercyjnych (biura, magazyny, hale produkcyjne). Przeznaczony na finansowanie inwestycji, np. kupno, budowę lub remont nieruchomości,
  • kredyt hipoteczny dla firm – zabezpieczony hipoteką na nieruchomości, którą firma kupuje lub już posiada. Może być wykorzystany na zakup działki, budynku czy nieruchomości komercyjnej,
  • leasing nieruchomości – użytkownik płaci raty leasingowe za nieruchomość, którą na końcu może wykupić,
  • kredyt obrotowy zabezpieczony nieruchomością – przeznaczony na bieżące potrzeby firmy, gdzie zabezpieczeniem jest nieruchomość. Pozwala sfinansować zakup, ale też inne wydatki związane z działalnością.

Jakie wymagania stawiają banki przy udzielaniu kredytu dla firm na zakup nieruchomości?  

Przed uzyskaniem kredytu firmowego na zakup nieruchomości konieczne jest spełnienie kilku wymagań, których celem jest ocena ryzyka i zdolności kredytowej przedsiębiorstwa. Co jest najważniejsze? 

  • Stabilna sytuacja finansowa firmy ma ogromne znaczenie. Kredytobiorca powinien uzyskiwać regularne i wystarczające przychody i zyski, które będą potwierdzeniem zdolności do spłaty kredytu.
  • Zadowalająca historia kredytowa. Nie mniejsze znaczenie ma to, aby w spłacie wcześniejszych zobowiązań kredytowych nie było zaległości.
  • Bank lub inna instytucja finansowa zwróci uwagę również na okres działalności na rynku. Może pojawić się wymóg, aby firma działała przynajmniej od 1-2 lat.
  • W większości przypadków konieczne będzie wniesienie wkładu własnego, często od 20 do 30% wartości nieruchomości.
  • Bank może wymagać szczegółowego opisu celu kredytowania oraz planu wykorzystania nieruchomości.
  • Wymagane może być zabezpieczenie kredytu w postaci hipoteki na zakupioną nieruchomość lub inne formy zabezpieczenia (np. poręczenia, gwarancje).
  • Przy ubieganiu się o kredyt na zakup nieruchomość na firmę konieczne będzie skompletowanie dokumentów takich jak sprawozdania finansowe, deklaracje podatkowe, umowy handlowe i inne dokumenty potwierdzające działalność i sytuację prawną firmy.

Nie zwlekaj!

Skorzystaj z naszej pomocy i już dziś zainwestuj w nieruchomość dla swojej firmy.

Jak przebiega procedura ubiegania się o kredyt dla firm na zakup nieruchomości?  

Cały proces ubiegania się o kredyt dla firm na zakup nieruchomości rozpoczyna się od wstępnej konsultacji, podczas której przedsiębiorstwo mówi o swoich potrzebach i poznaje dostępne oferty kredytowe. Kolejnym krokiem jest złożenie formalnego wniosku kredytowego wraz z wymaganymi dokumentami, takimi jak sprawozdania finansowe, zaświadczenia czy biznesplan oraz informacje dotyczące nieruchomości. 

Wymaganym krokiem jest również analiza zdolności kredytowej. Bank weryfikuje historię finansową firmy, ocenia ryzyko oraz możliwość terminowej spłaty zobowiązania. Potem przychodzi czas na wycenę nieruchomości przez niezależnego rzeczoznawcę, który określa jej wartość jako zabezpieczenie kredytu. Pozytywna ocena sprawia, że bank może podjąć decyzję kredytową i określić szczegóły takie jak np. warunki spłaty, wysokość wkładu własnego czy wymagania dot. zabezpieczenia. 

Jeśli zaproponowane warunki będą odpowiadały, wystarczy podpisać umowę kredytową i dokumenty zabezpieczające. To powoduje, że bank uruchamia środki finansowe, przekazując je na konto sprzedającego lub w ustalonych transzach. Po wypłacie środków z kredytu na zakup nieruchomości pod działalność firma rozpoczyna spłatę kredytu zgodnie z harmonogramem, a bank monitoruje realizację umowy i sytuację finansową klienta.

Wkład własny i formy zabezpieczenia przy kredycie dla firm na zakup nieruchomości 

Jednym z elementów ubiegania się o kredyt dla firm na zakup nieruchomości jest konieczność wniesienia wkładu własnego, czyli części wartości nieruchomości, którą firma musi pokryć z własnych środków. Zazwyczaj wymaga się od 20 do 30% wartości nieruchomości w ramach kredytu dla firm na zakup nieruchomości. Dzięki wkładowi własnemu pokazujesz instytucji finansowej zaangażowanie przedsiębiorstwa w inwestycję i zmniejszasz ryzyko kredytodawcy.

Niezbędne jest również zabezpieczenie kredytu. Najczęściej jest ono stosowane w formie hipoteki na nieruchomości. Innymi formami zabezpieczenia mogą być poręczenia osób trzecich, czyli zobowiązanie innej osoby lub firmy do spłaty kredytu w razie problemów kredytobiorcy. To wszystko ma na celu zmniejszenie ryzyka dla banku i zwiększenie szans na uzyskanie korzystnych warunków kredytowych.

Jak działa elastyczna spłata i ustalanie harmonogramu rat przy kredycie dla firm na zakup nieruchomości?  

Wiele instytucji finansowych umożliwia elastyczną spłatę, czyli dostosowanie harmonogramu rat do bieżącej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Sprawia to, że firma może np. w okresach większych wpływów szybciej spłacać większe kwoty, a w trudniejszych momentach zmniejszyć wysokość rat lub odroczyć ich spłatę

Takie podejście sprawia, że przedsiębiorstwo ma większą kontrolę nad finansami i zmniejsza ryzyko niewypłacalności. Pamiętaj, że warunki elastycznej spłaty zawsze są ustalane indywidualnie z bankiem, dlatego już podczas negocjacji kredytowych warto dobrze zapoznać się z dostępnymi opcjami dostosowania harmonogramu do potrzeb firmy.